Amodernmyth

Alla inlägg under september 2015

Av Fröken Svår - 30 september 2015 16:04

Det var så mysigt att ha brorsdöttrarna här. Dom är så duktiga med pojkarna. På måndagen gick vi till den nya lekparken och lekte lite innan vi gick till affären och köpte lunch. Såg sen på min timehop app att dom var här för precis ett år sedan också då de var planeringsdag.


 

  

Igår var det dagisfotografering. Det blev utomhus i år igen, så de blir gummistövlar och skitiga jackor på fotot. Så himla tråkigt och speciellt när förra årets bild blev så dåligt att knappt nån köpte. Jaja. Efter dagis igår så lekte Albin  och Joel med grannflickan och så även idag. Jätteroligt dock åkte Albin på världens vurpa ner för rutchkanan och skrapade upp både panna och näsa. Han var så ledsen min lilla plutt. När vi gick hem från lekparken så gick Albin och Joel och höll Elise i handen. Så sött när de gick där på rad.


Såhär fann jag bröderna Norell sittandes och titta på tv, helt normalt.

 


Imorgon ska jag träffa Fia, Woho! Vi ska gynna staden och gå ut och äta. Nu ska jag göra köttfärslimpa!


/  A






Av Fröken Svår - 27 september 2015 21:55

När vi lämnade av Albin på dagis i onsdags så började det spöregna precis när vi klev innan för dörren så vi vart medbjudna att sitta med inne på fruktstunden. Jättemysigt var de att vara på lite studiebesök och prata med barnen. Joel fick smaka frukt och kul att få en inblick hur hårt dom jobbar med barnen. Dom jobbar med teckenspråk väldigt mkt och barnen är jätteduktiga!


Bild från september 2014

 


I torsdags hade vi en fullspäckad eftermiddag. Först utvecklingssamtal på dagis. Gick jättebra och vi fick mkt beröm för vårt föräldraskap. Man blev väldigt glad över att höra det. Sen sa hon även att Albin var en jättebra kompis och då blev man ju så stolt. Jag satt med tårar i ögonen hela tiden. Ett bra samtal där vi fick säga vårt. På pappret man skulle ha med sig fanns en fråga om vad barnet ville lära sig och man skulle gärna ha frågat barnet själv så när vi frågade Albin sa han " Jag skulle vilja lära mig att tatuera " Hahah men fröken och vi kom fram till att det kändes inte som nån bra ide att syssla med på dagis ;-) Älskar hur han drömmer om framtiden " När jag blir polischef då ska jag ha en walkie talkie, en telefon och en polisbil "


Efter mötet åkte jag till tandläkaren för att laga mitt hål. Jag som är svinrädd för tandläkaren säger Nej när hon frågar om jag ska ha bedövning. Haha men det gick ju hur bra som helst. Efteråt lämnade jag stället alldeles lycklig och utan oro, dock med en tunnare plånbok!


"Mamma jag vill att Joel ska sitta i mitt knä" - september 2015

 

Fredagseftermiddagen spenderades med nya grannen och hennes tjejer. Så himla kul att ha någon på området så barnen kan leka. Barnen klickar jättebra och mamman är jättetrevlig.  Tiden gick så himla fort och barnen skiljdes åt med en kram. Så sött!


Igår åkte vi mot Uppsala för att köpa en övervakningskamera till dörren och sen hann vi med en massa andra butiker också. Herregud vad vi släpade dessa stackars barn in och ut i affärena och dom sa ingenting.


Idag har mina brorsdöttrar kommit hit. Vi har ätit tacos och spelat lite bamsebingo och nu ligger  alla där uppe och  sover medans jag tänkte skriva ner lite här. Idag är det även 1 år sedan våran älskade lilla Joel döptes.


Lycka är när man kommer in i vardagsrummet och finner dom såhär

 


/A

Av Fröken Svår - 21 september 2015 18:19

I torsdags på väg hem från dagis så tog vi sällskap med nya grannen längre bort på gatan och hennes två tjejer. Hennes äldsta och Albin går på samma dagis. Dom lekte för fullt i 1 och ½ timme innan vi skyndade hem och duschade. Vi hade bokat bord på pinchos vid 17 och när jag kom hem så hade Jens köpt vita rosor till mig på vår förlovningsdag. Så gulligt!


Fotade dom först idag så dom har några dar på nacken men fina iallafall.

 


Vi satte barnen i cykelkärran medans vi hoppade på cyklarna och åkte ner till stan. Jättebra ställe att gå med barn faktiskt. Vi beställde in massor med mat och åt tills vi sprack nästan. Joel tyckte de var så mysigt att sitta och plocka och välja bland all mat. Dom skötte sig exemplariskt!


 


Fredagen var lugn och skön med hemmagjord pizza och idol.


 


Fina , älskade Joel !   


 


I lördags så var det dags för mamma och pappas present som de fick av oss i 40 årig bröllopsdagspresent. Vi skulle ju fotas allihopa och strax innan lunch kände jag att de var dags att prova kläder. Då ser vi att Albin växt ur sin skjorta (och alla andra kläder för den delen) så de var bara att bränna ner till stan och han fick välja sälv. Sen träffades vi syskonen med familj hos freddan innan vi åkte och hämtade upp mamma och pappa i enllång toyota karavan. Vi bjöd dom på bubbel på väg ner till fotograferingen.


 


Efter vi fotats i alla konstellationer så åkte vi tillbaka till Freddans och där hade vi beställt catering så vi mumsade på det. Sen fick dom som ville bada. En väldigt trevlig och lyckad dag. Dessutom tajmade vi in den på mamma och pappas 45 års dag   


 


På söndagen vaknade jag upp jättesnorig och halsont. Somnade till och från i soffan under hela dagen och fick ställa in dagens date med Karin och pojkarna. Dock fick jag ett väldigt betydelsefullt mail på facebook på kvällningen som gjorde mig piggare och tårögd.  I morse var snorandet som bortblåst men halsen och ett fruktansvärt tryck över brösten hade kommit. Hoppas det släppt imorgon annars får jag ringa farbror doktor.


Bild från imorse...Lillebror som ska göra allt som storebror gör.

 


/A

Av Fröken Svår - 17 september 2015 12:50

Veckorna verkligen springer iväg. I måndags hade vi Karin och hennes smågrabbarn Vincent och Melvin här på besök.Jättetrevligt När Jens kom hem så fick Albin cykla till mormor och morfar och så tog vi in deras post innan vi gick hem och gjorde pannkakor. Så roligt när båda barnen vill vara med och laga mat.


I tisdags så ropade Jens upp mig på övervåningen och där hade han hällt upp ett bad och tänt massa ljus och satt igång radion. Så där spenderade jag en timme och bara njöt. Han är så fantastisk den där karln!!


 


Har ju glömt och skriva om vad Albin sa förra veckan när vi satt och lekte med leksaksfigurer


Albin: Den här gubben är en snattare

Jag: En snattare?

Albin: Ja.

Jag: Vet du ens vad en snattare är?

Albin: En sån som tar saker.


Förstår verkligen inte vart han hört det. Dom snappar upp nått så otroligt.


Tycker det känns så bra med dagis nu också. Mest för att Albin trivs och sen tycker jag nya fröken verkar kanon!


Idag har vi varit förlovade i 9 år och de tänkte vi fira med att gå ut och äta med barnen. Mysigt att fira in helgen lite, då Albin är ledig imorgon.


 

/A

Av Fröken Svår - 13 september 2015 19:15

Efter tre månaders sommarlov så var det dags för Albin att gå tillbaka till dagis. Det har gått superbra! När vi kom så kramade fröknarna om honom och Maria kramade även Joel och när jag lämnade så var han så glad och pratade och började leka direkt. Annars har han ju inte varit så road av dagis utan velat vara hemma med oss men jag tror det här med kompisar börjar bli riktigt skoj. När jag hämtade så berättade fröknarna att han varit så artig och hjälpsam och dom kunde inte förstå hur bra det gått att lämna efter så lång tid eftersom dom vet att han jämt var ledsen förut. Känns himla kul! Dock tycker Joel att de är trist utan brorsan och jag med såklart. Så roligt att Joel är hemma och förstår så mkt.


Trötta killar i soffan.

 


I torsdags gick jag till tandläkaren. Fy tusan vad jag ogillar att gå till tandläkaren. Hade en tand som jag trodde var trasig men de visade sig att de var ett hål. Hjälp har inte känt sådär förut när jag haft hål i tanden. Jaja ska tillbaka om två veckor och laga. Sjukt dyrt , 1000:- för undersökning och lite tandsten. Jag undrar var lagningen kommer kosta.


Sovande Joel på flyget...

    


Buspojken Joel som nu är överallt. Jag hörde hur han lät och då gick jag och leta efter honom, ja då satt han på databordet på knäna och kom inte ner. Idag hittade vi honom ritandes på dörren i datarummet. Sådär har Albin aldrig varit.


Gott med mat när man vaknar i planet.

 


Fredagen var helt perfekt. Jennie kom besök och som vanligt sprang tiden i väg. Hon hade med sig bamsepuzzel och bamsespel och bilklistertidning till pojkarna. Alltid så himla gullig. 6 timmar satt vi och prata på samma plats, haha. Så underbart att ha en sån vän i sitt liv. På kvällen åt vi god mat och sen spelade vi bamsespelet om och om igen. Albin var helt lyrisk.


 


Lördagen spenderades i erikslund för lite shopping. Albin har ju växt ur både kläder och skor under sommaren. Sen handlade jag engångsgrejer till min fest. Alla har ju tackat ja så det är jätteroligt. Ja utom Pillan och Jocke vars inbjudan är kvar här hemma eftersom jag fick reda på innan att de inte kunde komma. Jättetrist! På lördagskvällen spelades de bamsespel och när barnen sov så fick Jens äntligen sitta och lyssna igenom Maidens nya album.


I morse fick vi mess från Jill och Henric som undrade om vi ville umgås lite. Vi åkte ner till brandstationen som hade lite jippo med ballonger, brandhattar och visning av bilar och även lite eldsläckning. Vi gick till skolparken och lekte en stund innan vi åt lunch på astas. Efter de skulle vi egentligen åka hem med pojkarna ville leka längre så vi vart hembjudna på fika så de kunde leka vidare. När vi kom hem tog vi tag i pojkarnas rum och rensade och sorterade leksaker.


 


Idag tänker jag lite extra på min älskade mormor som lämnade oss för 2 år sedan. Så otroligt saknad!



Önskar er en trevlig vecka !  / A

Av Fröken Svår - 6 september 2015 12:27

Det första jag vill skriva om denna resa är , Vilka otroligt snälla och lätta barn vi har. Dom har skött sig galant genom hela resan!! Så stolt att jag spricker.


Vi åkte ju redan på fredagen och checkade in på hotell på arlanda. Vi fick fönster mot startbanan så jag kunde ha lite terapi med mig själv då jag är sjukt flygrädd.


 


Vi gick sen och åt på mcdonalds och sen checka ivi in och fixade lite inför resan så allt skulle gå så smidigt som möjligt där på morgonen. Vi hann med en öl innan vi gick och la oss. Dock var vi ju inte trötta alls och barnen var lite pirriga märkte man. Vi släckte men Joel låg bara och skrattade så till slut låg vi och skratta allihopa i mörkret. Albins sista ord innan han till slut somna vid 21 var " Åh va härligt det ska bli imorgon ". Jag och Jens somnade inte förens vid efter 24 och klockan ringde 03:30 men det gick bra.


 


Flygresan gick hur bra som helst och vid starx efter 09 på morgonen landade vi på Mallis. Så otroligt varmt och svetten bara rann! Vi badade i poolen och Albin sov middag varje eftemiddag så han skulle orka vara med oss på kvällarna. Joel fick välling i vagnen när gick ut på kvällen och somnade direkt. 


 



Så kul att få klä upp sig och leta "goda restauranger" som Albin sa. Dom älskar verkligen barn på restaurangerna och Albin fick såpbubblor och klubbor. Det är så skön stämning mot här i sverige där dom suckar när man går på restaurang med barnen. Där är det en helt annan avslappnad kultur. Gillart! Albin ville även beställa maten själv, så gulligt! VDet var så otroligt varmt och svetten rann på oss allihop inkluderat en Albinsson som var alldeles blöt i håret vid 23 tiden då vi gick hemåt. Första kvällen var det en Michael Jackson show på hotellet som var mkt bra.


 


En kväll när vi var ute kom det fram en försäljare till Albin och fråga om han ville ha nått. Albin gick igenom sortimentet med klockor, solglasögon och leksaker och sen bara skakade han på huvudet. Det var så otroligt roligt att de inte går att återberätta men försäljaren la huvudet bakåt och asgarvade. Han tyckte Albin var cool och efter en stund kom han tillbaka skrattades och ropa hello Boss :-)


 



Vi var mest på stranden och Joel verkligen njöt, vilken Albin också gjorde. Men så sött med bebis ansiktet som bara log hela tiden. Så underbart och se. Dessa minnen av deras små glada ansikten kommer jag leva på länge.


 


Vi hyrde trampbåtbil en stund på stranden.


 


Utsikten från balkongen.

 


Bada i poolen


 


Tycker Palma Nova - Magaluf var väldigt barnvänligt. Har ju ett rykte om sig att de är partyställe vilket det blir men inte förens sent på natten. När vi gick hem vid 23 så gick alla partyungdomar ut. Det fanns otroligt mkt lekparker för barnen och 1 euros attraktioner att åka på. Så kul och se massor med barn leka i lekparken vid 22 på kvällen i värmen. Man såg hur dom njöt. När vi var på grabbarna grus så kom bartenden med massa ljuspinnar till Albin som han kunde bygga ihop medans vi drack nått gott. Sen fick han med sig en hel förpackning hem dessutom.


 


Världens duktigaste bebis dricker vatten. Han var så nöjd hela resan och så fort han ätit lunch la vi ner honom i vagnen så somna han direkt. 


 


Sista lunchen ska man såklart ha 2 glassar till efterrätt.

 


Vi hade sån tur med vädret dock har jag aldrig varit såhär blek när jag kommit hem från någon resa men man har ju inte legat på solstolen så mkt utan lekt i sanden med barnen. Sista dagen på fredagen fick vi lite dåligt väder dock...Vi vaknade till mörka moln och vi gick ut på balkongen och fick se ett fantastiskt blixtskådespel som jag aldrig sett förut. Helt otroligt mäktigt, med massor med blixar men inget regn. Mamma lyckades fånga det på bild!


 


Sen kom regnet så vi höll oss på hotellet fram till lunch när det sprack upp och blev sol igen. Kom enorma mängder så det blev översvämning för bilarna.


 



Så söta när vi skulle åka hem innan vi väckte dom.

 


När vi kom till flygplatsen vart de hel knasigt då alla vi som åkte med sas till sverige fick samma incheckningsdisk. Vi stod i kö en timme med barnen och kön rörde sig inte ens. Tiden ticka på och vi insåg att vi kommer aldrig hinna med planet. Så kommer de plötsligt en representant från Apollo och säger att dom som ska till arlanda måste gå före för planet snart går!!  Herregud kunde dom inte fixat detta bättre. Vi fick springa med två barn i famnarna igenom säkerthetskontroll och 20 minuter innan flyget skulle gå så ser vi att de är 11 minuter att gå till vår gate. Herregud vi sprang med barnen i famnen och jag var helt slut när vi kom fram men vi hann. Väl när vi ska kliva på så ser vi att trots att vi beställt och betalat för att få speciella platser så har vi inte fått dom. Jag ska sitta på rad 9 med Joel i famnen och Albin bredvid mig medans Jens ska sitta på rad 27! Hur tänkte dom nu ? Dels har vi betalat flera hundra för att vi ska sitta på rad 9 allihopa och hur kan dom sätta en mamma själv med barnen och pappan lågt bak. Till slut (efter en massa tjafs och otrevlig stämning som gör att jag aldrig kommer flyga med sas mer) så ordnade det sig och flygresan hem gick jättebra.



Precis innan vi klev på bussen till flyget.

 


En underbar, varm, god och minnesfylld resa som toppar min lista över utomlandsresor. Det har varit mkt mer semester än jag någonsin kunnat tro med en 3-åring och en 1 -åring men återigen så har dom varit helt exemplariska. Jag vet inte hur många gånger per dag vi sa det! Inte en gnutta gnäll eller tjat trots att de varit så sjukt varmt. Så tacksam!

Nu är det bara det tråkiga kvar med all tvätt och på tisdag börjar Albin dagis igen efter 3 månaders ledighet. Usch kommer vara så jobbigt för mig :-( 


 


/ A

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards