Amodernmyth

Alla inlägg under december 2019

Av Fröken Svår - 31 december 2019 07:29

2019 slog ju 2018 med hästlängder. Förra året bestod bara av prövningar men det här året har varit snälla mot oss. Dock är de nog året vi gjort minst eftersom vi mest längtat efter vår nya familjemedlem. Här är en resumé i stora drag.


Januari började med en hotelltripp till Linköping innan vi åkte ner mot familjen Karlsson och farmor nere i Vimmerby. Där berättade vi vår stora nyhet om att familjen skulle utökas till sommaren. Nån idiot började beställa hem massa grejer till mig från olika internet sidor och jag gjorde en polisanmälan. Jennie och jag åkte och bodde  på hotell och såg Pernilla Wahlgrens show Kort, glad och tacksam och vi fick skratta så tårarna rann. Jättemysigt dygn. Albin fick en pinne i ögat och fick tillbringa många timmar på akademiska sjukhuset innan de konstaterades att de inte var nån fara.

Vi körde baklängesmiddag som pojkarna tyckte var så kul där vi började med efterrätt, sen varmrätt och till sist förrätt och kläderna skulle sitta bakochfram.


     


Februari så kom Jens gamla hockeylag Vimmerby Hockey upp och spelade mot ESK. Superroligt! Albin bytte lag från Fanna till ESK och det var verkligen ett bra beslut. Vi berättade för den sociala världen att bebis var på väg och Joel var på kalas på Leos lekland.


 


I mars spelade Albin sitt första pool spel i Kungsängen. Vi fick se vår älskade lilla bebis för första gången och pojkarnas nya rum blev klart.


 


April så åkte vi ner och firade påsken i härliga Gränna som vanligt. Gränna bjöd på rena ramma sommarvädret.


 


Maj var månaden då vår Joel fyllde 5 år och hade både kompiskalas och släktkalas. ESK spelade sitt första poolspel utomhus och vädret bjöd på sol, regn och snö under matcherna. Vi gav oss på att baka biskvier och hejade fram Sverige i Eurovison hemma hos Fredrik och Linda och pojkarna. Jag blev kungligt firad när jag gick hem med graviditetspenning.


 


Juni började med att Jens och jag gick på mina favoriter Backstreet boys i globen. En riktigt bra show. Vi var på AIKs öppnaträning och vi fick träffa de flesta AIK spelarna och Alexander Isak var där och tränade. Ida tog studenten och Jens och jag firade 9-årig bröllopsdag samma dag. Elin var så fin på 9:ornas bal. Albin gick ut frörsta klass. Jens gick på semester, och vi spelade mycke minigolf. Midsommarafton i Eskilstuna och två hotellnätter på globen hotell där vi åkte skyview utanpå globen.


 



Juli var månaden vi väntade på. Vi åt äntligen på Joel Kinnamans ställe Lilys burger men de var inte så fantastiskt som vi trott. Vi gick i idéträgårdarna och fikade på stan. Vi var på fjärilshuset. Vi fick besked att bebis låg på tvären men de blev beslut om kejsarsnitt istället för vändningsförsök och två dagar senare den 25 juli hade vi vår bebis i famnen. Livets vackraste dag när våra pojkarna träffades för första gången den 27 juli. 


   


Vi startade Augusti med att åka till Gröna Lund och familjen Karlsson kom upp på besök för att träffa vårat nytillskott. Jag började läka ihop efter kejsarsnittet. Vi åkte till Eskilstuna och hade många lata dagar. Vi lekte i Pelle Svanslös lekparken och Albin fick uppleva sitt älskade Juventus med Ronaldo och Dybala på Friends arena. Albin spelade EP-cupen och började tvåan.


 

 


I september åkte vi ner till Gränna och därifrån åkte vi och hälsade på hos farmor så hon fick gulla med Arvid. Pojkarna sålde frukt och fick fylla på sina plånböcker. Joel tappade sin första tand. Jag tatuerade in Arvids namn under Albin och Joels namn. Dock vart de inte lika tjockt som de andra två namnen så nästa år ska hon fixa till det. Vi hälsade på , på jobbet. 


 

Oktober var de dags för Jens att fylla 33 och jag fyllde 34. Vi åt på choco mania. Pojkarna och jag var på höstlovsbio.

AIK's pojkar 11 kom och spelade mot våra ESK pojkar. Albin fick lämna över vimpeln och tacka inför alla. Stolt var man! 

Vi fotade de årliga höstbilderna och hade halloweenfest. 


 


November startade vi upp med att ha dop för Arvid. Känslosamt och mysig dag. Där Jens även fick njuta av att Djurgården tog SM-guld vilket vi andra AIKare inte tyckte var så kul. Mamma och jag åkte och bodde på hotell och gick på isbaren och hade en jättetrevlig dag och kväll. Vi spontan köpte en ny bil.


 


December innebar att våran Albin blev 8 år och valde för första gången att ha ett kompiskalas. Vi gick på lucia firande, Joels sista på förskolan. Jens och jag firade 15 år som par. Musikhjälpen kom till Västerås så vi åkte dit och kikade och pojkarna hamnade på tv och önskade låtar. Vi hade en mysig jul. Efter julhelgen så hittade jag en stor knöl i Albins knäveck så Jens och han tillbringade några timmar på akuten. På fredag ska vi tillbaka till läkaren så ska de bestämma om de ska göras ultraljud eller magnetröntgen för att konstatera vad de är. Dom tror de är en bakercysta och de hoppas vi med så att de inte är något värre.


 



Jag säger nu hej då till det viktigaste decenniet i min livshistoria. 10-talet var åren då Jens och jag gifte oss, fick vårt första barn, fick vårt andra barn och fick vårt tredje barn. Inget decennium kommer någonsin betyda lika mycket för mig. 

Vi har också fyllt 30, känt stor sorg, genomgått prövningar, rest, tagit beslut, skrattat och gråtit. Jag har inga förväntningar på kommande år men hoppas vi får må bra. Hela nästa år ska jag ägna mig åt att vara en sån bra hemma mamma jag kan, fortsätta jobba med mitt egna mående och säga mer JA för de är kul men även våga säga NEJ. 


 


Önskar er ett gott nytt år och tack för ni hängt med mig detta år! 


 


Av Fröken Svår - 27 december 2019 20:46

Vi tog våran årliga tripp till stockholm förra helgen. Vi strosade runt och handlade de sista klapparna , tittade på NK skyltningen och skidskoåkarna i kungsträgården.  Så lite folk både på gatorna och i affärerna. Vi köpte även akrylfärg och tomma canvas tavlor så de kunde måla egna tavlor.


        


Så var de dags att ta 5 månads bild på Arvid i samma kläder som pojkarna. 


   


I år klädde pojkarna granen helt själv och jag ändrade faktiskt inte en enda kula. Stolt över både dom och mig, haha. Sen körde vi uppesittarkväll med glögg, bingolotto och skinksmörgås. Så mysigt och Joel vann 100:- som han skulle dela med Albin. Så skrevs de brev till tomten och ställdes ut gröt innan de var dags att sova.

 


   

 

  


Jag väckte liv i familjen vid 08:30 på julaftonsmorgonen och alla fick kika i sina julstrumpor för att se vad tomten kommit med och jag fick örhängen och nagellack så den här tomten visste vad jag gillade minsann ;)

Så gröt och skinksmörgåsfrukost innan alla skulle duscha, bada och klä sig. Sen öppnade vi julklapparna hemma hos oss innan vi begav oss till mamma och pappa för att fira med mina bröder med familj. Dit hittade även tomten.


     


På kvällen gick vi hem och jag fick hoppa ur strumpbyxorna och i pyjamasbyxorna och äta massa choklad medans pojkarna byggde lite med sitt lego.

På juldagen har vi gjort oss en tradition sen några år tillbaka att mamma och pappa kommer över till oss på lilla julbordet. 



Annandagen var lugn, bara promenad. Idag har Joel varit och lekt med sin kompis Lucas och då hann vi rensa lite och sen tog vi en promenad för att hämta honom och sen åkte vi och handlade inför nyår. Arvid provade sitt bollhav han fick i julkapp också.


        


Älskar att vara lediga allihopa. Är helt annat mot att man är ledig själv med barnen. Vi har verkligen vänt helt på dygnet allihopa. Nu blir de pingisturnering för pojkarna fick ett pingisbord i jul. 

/  A 





Av Fröken Svår - 17 december 2019 17:54

Var i Bålsta för några veckor sedan för att träffa Jennie och då kom även hennes son med hans dotter. Herregud så söt och så liten. Så kul och få träffa henne och Jennie såklart, men att hon är en farmor har jag ännu inte förstått, vi är ju typ lika gamla!



 


Vi var bjudna hem till Carina och Firat med familj. Jättemysigt att sitta och prata allihopa och pojkarna lekte för fullt. 

Vi behövde verkligen inte åka hem hungriga om man säger så =) 


   




Vi var iväg till Vallby frilufsmuseem på första advent. Så mysigt med julmarknad när snön faktiskt var framme. Vi handlade lite gottis , annars vart de inte så mkt shopping då virkade dukar inte utgör den största delen av textiler i vårt hem.


       

 


Man kände så fort snön kom att den förde med sig ett positivare sinne. Man vill ut och få röd rosiga kinder och frusna istappar i håret för att sen belöna sig med varm choklad. Vi tog verkligen tillvara på de snöiga dagarna och har nu förberett oss på ännu en jul utan snö.


     

   


Tiden går så otroligt fort och tänk att jag varit hemma sen i slutet på maj. Älskar mina dagar och speciellt de dagar Joel också är hemma med oss och sen allra bäst är de såklart när även Albin kommit hem från skolan.

Joel och jag fortsätter att baka varje fredag och nu i december har vi gått in på jultema. I år körde vi på små pepparkakshus så alla fick göra sina egna.


 

 


   




Joel har hunnit med både nobellunch och lucia firande som var hans sista på förskolan. Han var så duktig och jag jobbade på med att blinka bort tårarna. Joels lussande började vid 15 och samtidigt började Albins fika på skolan så direkt efter Joel sjungit så gick vi raska steg mot skolan för att hinna fika lite och sen se på Albins lucia uppträdande. Han var tomte och alla tomtarna skulle av nån anledning sitta ner. Jag hade sån tur att jag såg en tomte och de var Albin. De var ju så mkt folk att man inte kunde byta plats om jag inte sett honom och då hade de varit väldigt trist.


 

 



När vi sen kom hem var Albin lite ledsen för att på hans tomtedräkt hade de blivit lite missfärgat i tvätten så de vita var inte helt vitt och då hade en tjej i klassen retats med honom. Han är ju precis som jag väldigt känslig och vi båda tar åt oss väldigt lätt och över analyserar allt. Så jäkla trist att han blivit lika som jag för de är ju inte så härligt, de tar ju väldigt mkt energi ifrån en. Men peppade upp honom rejält. 


Kändes sjuk att stå där i matsalen jag själv ätit i och varit rädd nästan varje dag och ännu mer bisarrt kändes de att den  som mobbat mig stod precis bredvid mig. Tänk att jag känner igen henne trots att de är 27 år sedan och hon har ingen aning om vem jag är. Sen finns de folk som fortfarande använder frasen " men det är ju bara barn" när de kommer till mobbning.


 



Den 10 december firade Jens och jag 15 år ihop. Så i vanlig ordning denna dag blev de massa god mat och sen så avslutade vi kvällen med att måla en tavla ihop när pojkarna somnat. Dumle pannacottan var riktigt god! Vi öppnade även bubblet vi fått av Fia och det var riktigt gott ! 


        


Så har Albin haft sitt första kompiskalas. Han blev lite inspirerad av Joel när han hade 5-års kalas för innan dess har han inte velat ha nått. Han bjöd på hamburgare och glass , sen vart de några matcher på fifa. Han fick så mkt fint! 


 


Musikhjälpen har hållt till i Västerås i förra veckan och vi hade tänkt åka mitt i veckan men sen blev Albin dålig så vi åkte i lördags. Var kul och se på nära håll och vi passade på att önska låtar och killarna syntes tydligt i bild. Fick även träffa Fia som var där och på torsdag ska vi ses igen! Videoklipp längst ner från det. På kvällen var vi bjudna till Fredrik och Linda och grabbarna på supergod mat.


       



 
 

På söndagen kom mina bröder med familj och firade Albin. Vi körde kalas på söndagen då han ville gå på pinchos på sin dag men sen var de tydligen stängt på måndagar. Han fyllde alltså 8 år igår och för första gången lyckades vi väcka honom annars brukar han ligga vaken. De var sång, paket och ballonger. Tyra hade skickat fina teckningar till honom. Sen blev de grötfrukost och munk som han önskat och sen blev de skola också för första gången då han alltid varit ledig på sin födelsedag tidigare. Sen slutade Jens tidigare och hämtade honom och han blev såå glad för det. Så blev de tårta och mormor och morfar kom och på kvällen så hyrde vi nya lejonkungen och käkade pizza i soffan.


   


 

 



Nu kör vi full fart mot julen. Så härligt när man promenerar runt och ser alla ljusslingor ute och alla adventsstjärnor i folks fönster. Sån värme. Imorgon blir de vaccinering för Arvid och de andra killarna ska klippa sig. 


 


 


Ha det så bra så får vi ses när vi hörs nästa gång! 


/ A 





Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards