Amodernmyth

Alla inlägg under februari 2024

Av Fröken Svår - Fredag 2 feb 17:15

2024 har startat men låt oss gå tillbaka ett steg till 2023.


Jag hade riktigt julkänlsa inför julen 2023. Ingen stress, ingen press och massor med snö. Jag verkligen njöt av lugnet trots att vi gjort annorlunda då Jens var ledig mellandagarna och jag efter nyår istället.


Otroligt skönt att vara ledig dag innan julafton. Vi har aldrig legat så bra i tid någonsin. Allt brukar stressas med middag och lottospel och julskinkan men det var så mysigt även om vi inte vann något på våra lotter.


 

Dukade till frukost med nya tomtar till barnen för att bygga ett lite tomtelager till dom innan de flyttar hemifrån ;)
    


Efter lunch blev det julklappsutdelning här hemma. Så skönt nu när man inte har några barn som sover middag för då blir det mindre stress att hinna med allt.


       


Med nöjda barn lämnade vi hemmet och gick vidare till mormor och morfar för lite firande. God mat, tomtebesök, julklappar och julklappsspel där jag tog hem tre av klapparna. På hemvägen snöade det massor.


   

 


På juldagen så startar vi alltid dagen lugnt och sen har vi lilla julbordet här hemma där mormor och morfar kommer och äter. 


 


Jobbade som sagt i mellandagarna och usch vilket väglag det var under dessa dagar. Var så skönt när man landade hemma efter att ha kallat folk både det ena och andra på vägarna.



Nyårsplanerna gick lite i stöpet så vi firade hemma. Vi gick igenom brevet vi skrev inför 2023 och våra förväntningar och önskningar med det året samt skrev nya inför 2024. Killarna höll i  musikquiz och vi hade ordnat klockpåsar till barnens glädje så vi varje klockslag mellan 20-23 så får de öppna en påse. Innehållet i dom gjorde att vi körde ballongtävling,tävlingade om vem som gjorde den godaste alkoholfria drinken, tomtebloss och sen lite gotta. I mellan klockpåsarna åt vi löjromstoast, oxfilé med potatisgratäng och tiramisu innan vi skålade in det nya året. En perfekt nyår helt enkelt.


              

                               

 


På nyårsdagen så vankades det pizza hos oss likt hos många andra. Vi gjorde egna på vår pizzaugn och tittade på bamse. Så tacksamma att snön låg kvar hela jullovet så det blev många turer och lek i snön även om vi tyckte att -18 var lite väl kallt, iallafall för att sitta ute och dricka bubbel ;)


Joel blev bjuden på bio av sin tjej som dom var och såg Nelly Rapp.

Vi har även hunnit spela massa spel, och så blev vi bjudna hem till Henrik, Matilda, Elin och Stella för en otrolig middag och ett jättekul spel. Vi rundade av jullovet med ett besök på pinchos.


       

 

 

   

 

 

 



Så kom dagen som barnen längtat till sedan dagen efter pepparkakshusen sattes upp nämligen att äta upp dom på julgransplundringen. Dammiga och hårda godisar är ju den perfekta kombinationen när de kommer till smakupplevelser.


 

De senaste lördagarna har vi bjudit varann på middag. En vuxen och ett barn som bestämmer meny och serverar de andra i familjen. Albin och Jens var först ut som bjöd på pasta carbonara á la Benjamin Ingrosso och stekta kanelbullar med jordgubbar som också kommer från Benjamins program.


 


Veckan därpå var det Joel och min tur att bjuda på fläskfile provencale och vitchoklad och citronkräm. Det gav även ringar på vattnet eftersom Albin och Joel överraskade oss med nybakt bröd på söndagsmorgonen.


    


Förra helgen var det Albin och min tur att bjuda så då blev det Lax med soltorkad tomat och spenat och sen banan toffee paj till efterrätt. Sen körde vi en ritlek där man skulle rita på ett papper det som man känner att den bakom ritar på ett papper på ens rygg. Det blev inte riktigt lika om man säger så. Får se om Joel orkar vara med och laga mat imorgon för han har varit hemma två dagar med feber , yrsel och sjuk huvudvärk men känns piggare nu,


   

  


Förra veckan fick jag inkassera min julklapp från Jens. Hotell, mat och Edvin Törnbloms show. Vi slutade tidigare och åkte mot hotellet och checkade in. Jag skulle tvätta av mig sminket från dagen med tvålen på hotellet och fick en sjuuuuk allergisk reaktion i hela ansiktet. Detta resulterade i att vi fick hämta hem pinchos till rummet där jag satt framför fläkten och försökte få ner svullnad och rodnad. Jag har ju även ett svullet öga som jag dragit med sen i oktober. Det ena ögat är svullet, hänger och jag ser lixsom "full" ut på det ögat. Känns så himla trist och jag vet inte vad jag kan göra åt det. Provat allegimedicin men det hjälper föga dessutom blir man ju så trött av den. Men efter två timmar hade rodnaden och svullnaden i ansiktet lagt sig så vi kunde bege oss mot lokomotivet. Jens hade köpt plats på rad 16 men av någon anledning så fick vi veckan innan ett meddelande om att de flyttat på oss så nu hamnade vi i mitten av rad 2. 


Vi fick även vara med i showen där han letade efter hetrosexuella par så vi fick ställa oss upp inför alla och så döpte han om oss till Anton och Jennifer och sa att vi såg ut att ha varit ihop länge och att vi var det där populära paret och att vi blivit ihop i sjuan. Anton som spelade fotboll och Jennifer som hade pool. Sen gjorde han sin sketch om detta poolparty som Jennifer hade. Vi visste inte vad vi skulle förvänta oss av showen men den var riktig rolig men passar nog inte alla.


Efter showen blev det pubrunda där vi träffade på en som påstod sig vara den som spelar piano och Weeping Willows men när vi sen frågade om det verkligen stämde så visade det sig att han spelat piano på en jullåt på en av deras julkonserter. Haha så roligt att träffa folk ibland.


 

 


Så less på hur världen ser ut med alla dessa maktmissbrukande män med halva foten i graven som vill använda sin sista tid till att kriga. Att vilja bli ihågkommen för vilket idioti man ställt till med istället för att minnas som en god person. Jag kommer aldrig kunna förstå att inte alla människor vill samma sak, att leva i en fridfull och god värld. Vi har klimatet som jagar oss i hasorna som det är svårt att fokusera på samtidigt som ordet krig ekar i varenda tidning. 



Så avslutar jag med lillskrutts små ord. Detta skriver jag då jag trycker ut denna blogg till böcker och vill ha dessa små meningar sparade.


På julafton när julklapparna hade öppnats så sa han:

" Det är precis såhär julen ska vara....nästa år" 


Efter en stund sa han: 

" Jag tror inte tomten vill åka till Ukrina" 


När han tagit godis från vår godisbord vi har vid jul så sa han: 

" Får man ta en till godis för jag råkade ta fel godis?"


Vaknar upp och hans första ord är :

" Vad kostar bränsle" 


Vi tittade på love is blind och sa till honom att han får hitta någon på förskolan att gifta sig med så svarar han:

" Men jag har ingen, alla är upptagna"


Vi mätte honom och han är 118 cm lång så då sa han:

" Wow, jag ska berätta för Albin och Verner på förskolan att jag är 118 km lång" 


Det bästa är ändå imorse när jag han vaknade till innan han sov vidare så viskade han

" Mamma, jag finns här för dig"


Ljuvliga lilla Arvid. Svårt att greppa att du bara är 4 år.  Pojken som fått åka buss ner till bibiloteket och lekt i lekparken på stan med förskolan. 


   


   

Trevlig helg! 


/ A




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards