Amodernmyth

Alla inlägg under oktober 2023

Av Fröken Svår - 1 oktober 2023 18:15

Semestern är förbi och hösten med tillhörande vardagen är här. Jag vet inte vart tiden tar vägen, det känns som man inte hinner någonting. Känner mig ledsen och glad på samma gång. Harmoni med vissa saker och oroligher med andra. En typ av balans. Men jag gillar verkligen hösten (om den inte bara regnar bort) med alla dessa fina färger. Jag har också mkt roligt att se fram emot denna höst. Vi har varit på husvisning eftersom vi har den här människan på gatan vars liv verkar gå ut på att bara bråka med oss och det gör att vi vantrivs. Ett hus som var perfekt för oss egentligen men allt känns så ostabilt med ekonomin och tanken att behöva flytta för en annan människas skull känns inte rimligt heller. Men glädjande nyheter med flytt är att två toppen tjejer kommer flytta närmare oss och det är jag såg glad för! :)



Liten uppdatering om sommaren och min nya dåliga mobilkamera som inte alltid sammarbetar så vissa bilder är suddiga.


Sommaren var iallafall så härlig och kort som Tomas Ledin redan konstaterat. Vi började vår gemensamma semester med att åka till Tallinn på en kryssning. Vi gillar verkligen dessa kryssningar då det finns så mycket för barnen också samtidigt som man själv kan lyssna på livemusik och ta något gott att dricka och med några få steg så är man hemma på rummet. Vi fick ett jättebra bord vid buffén och jag satt och kollade ut och var säker på att det var Jens som stod bredvid nån meter bort så jag börjar prata med honom om utsikten och så tittar jag upp och ser att det är en annan man och säger " Oj förlåt jag trodde du var min man" varpå han svarar " Nej jag är gift med någonannan" och så går han. Haha så roligt och skämmigt på samma gång. Vi var med på musikquiz där vi kom på delad första plats med alla rätt men vi var sämre på utslagsfrågan så vi blev 2:a men trots det så vann vi både bubbel och godis.


                       


Väl framme i Tallinn så bjöd vädret på härlig sol. Vi promenade runt , tog en öl och cola i solskenet och köpte 900 gram lösgodis för 300 kronor! Vi åt på Vapiano innan vi klev på båten igen och Joel och Arvid åt pizza format som kaniner.

På båten blev det både ballongdjur och kram av sälen Harry för Arvid.

                   


Vi åkte bara hem och bytte väskor och åkte vidare till mamma och pappas landställe i Eskilstuna. Såna härliga dagar som fylldes med fotboll, bad, sommarprat, god mat, sena kvällar, bastu, glass, blomma på gammelmormor och gammelmorfar grav, pocket böcker , solnedgångar och träning.


                                                   


Den här stunden kommer jag bära med mig hela livet då Arvid och jag satt på bryggan. Han låg i min famn och jag kände att tårarna brände bakom ögonlocken. Där satt vi, han och jag med världens vackraste utsikt och man kände sig så trygg och lycklig när vi småpratade.  Men där ute i den riktiga världen är det krig och människors liv och hem är i spillror. Tryggheten är borta och folk skjuts och får sina hem förstörda varje dag. Ett lotteri, ett lotteri som man måste ta tillvara på. Min älskade Arvid, som jag önskar att du ska få växa upp i en bättre värld än den vi har runt hörnet.


 


Den 25 juli var det dags för Arvids 4 års dag. Vi började dagen med sång och paket och efter frukost åkte vi till parken zoo och tittade på djur och åkte karuseller. Joel hade tur då sysslingen Lukas jobbade så han fick hoppa in och stoppa chokladhjulet. På kvällen blev det mc donalds och sommarskuggan tårta. Älskade lilla pojke som var så nöjd med sin dag.


             

     

       



Dagen efter Arvids födelsedag åkte vi ner till Gränna där mamma och pappas andra landställe ligger. Vi skulle ha det stället som bas medans vi åkte runt lite. Så rofyllt att vara där och spela fotboll, titta på fåren, grilla , blomma på gammalfarfar och gammelfarmors grav och sälja körsbär .Men tyvärr så fick vi ingen glimt av Sverrir gudnasson denna gång heller. Vi åkte en sväng till Ullared över dagen och de var så sjukt mkt folk så jag fick nästan panik. Vi har varit där massor med gånger men det här var det värsta.


                     


På fredagen styrde vi om våra planer och åkte till Vimmerby för att träffa Jens bror med familj samtidigt som Martin och hans Another road to alto (in och lyssna)  hade spelning där. Vi hade fått förfrågan om att ha den spelningen här hos oss på altanen men då var vi nere i Småland. Så efter att vi lämnat av våra saker hos familjen Karlsson och ätit mat så tog ett gäng bussen dit och ett gäng fick skjuts av Linus. Så galet när man tänker på att när Jens och jag blev tillsammans och första gången jag träffade Pillan så låg Linus i magen nu har han körkort och kör oss till spelningen. Häftigt. Spelningen var toppen , sällskapet och utsikten likaså. Så glad att det blev av. Vi hann även med farmor och farfars grav och sätta en blomma där och Arvid vattnade. Väldigt känslosamt.


   

 

     


Så åkte vi tillbaka till Gränna för en natt och packa om till några dagar i Smögen. Vi hade hyrt en stuga på solviks camping. Som jag längtat till den vackra miljön och räkorna. Jens som är skaldjursallergiker vann räkor till mig. Killarna var med på fotbollsmatch som campingen ordnade, vi spelade minigolf där Albin var otrolig och Joel och Arvid provade på att bada i det saltiga vattnet.


                             

     



När vi ändå var i krokarna så passade vi på att åka och kika runt lite den dagen då det var sämre väder. Vi besökte strömstad och åkte en sväng in i Norge, vi gick en sväng i Fjällbacka och sen kom vi till Hunnebostrand där solen tittade fram och vi satte oss på en uteservering. Dit kommer vi definitivt åka igen.


           

Vi åkte tillbaka och hade en fin dag i Gränna innan vi styrde hemåt på fredagen och äntligen beställde hämtpizza som för min del innehöll en liten larv så den upplevelsen blev inte som vi tänkt. På lördagen lämnade vi barnen hos mamma och pappa och hämtade upp Nathalie och Dick och åkte in till Sthlm för att bo på hotell och gå på Håkan Hellström. Vi hann få känna på pulsen av pride. Vi hittade ett billigt ölställe tackvare lite missförstånd mellan Jens och mig. Vi tog lite förfest på rummet innan vi gick och åt och fick vara med om upplösningen då nån Viktor som fastnat på toalett till slut sparkade upp dörren. Håkan var fantastisk som vanligt och Lars Winnerbäck kom och gästade och Lucianos var förband. Tyvärr var jag väl alldeles för uppslukad av euforin så jag dansade sönder mitt knä som resulterade i 1 veckas värk på semestern samt 3 veckors sjukskrivning. Knät är fortfarande inte bra men nu kan jag gå ordentligt iallafall. Jag som inte ens kunde följa med på hotellfrukosten men det fixade bästa gänget så jag fick frukost på rummet istället. 


             

   

På söndagen hämtade vi Joel från ett klätterkalas han varit bjuden på och när han kom dit så visade det sig att han var ensam kille med 10 tjejer. Bra kalas ;)

   


Vi har hunnit ha kräftskiva både hemma där vi hade lite kräftquiz innan som faktiskt Arvid vann och sen även i Eskilstuna dit vi åkte för att hjälpa mamma och pappa med lite fix på stugorna där. Vattnet var så otroligt högt så lilla stranden där var inte kvar. Även Arvids namnsdag firades stort där jag försökte mig på en marängtårta som inte blev så fin men smaken var god.


                   

   


Skolan har dragit igång och skolkorten har kommit och det slog mig hur stor Albin blivit. Nästa år blir han tonåring men vi ska väl klara av 12 års dagen i december först.  Både Joel och Albin gjorde fina insatser i EP-cupen. Det är mest fotboll hela tiden , både i veckorna och helgerna. Arvid följer med och tittar och hejar på många matcher. När de gått en vecka i skolan så fick dom en liten gottis påse för att de kämpar på. Rinkeby united var på Fanna IP och körde match och sista sekund så ångrade jag och Arvid mig och stannade hemma vilket jag fick ångra sen då min favvo Ola Rapace visade sig vara på Fanna IP. Jens fick ta en bild för att retas med mig endast för att de delat samma efternamn då Ola hette Norell men han sa även " Hälsa frugan" .

Killarna var nöjda som fick ta bild med de gamla AIK profilerna Stefan Silva och Bojjan. Sen var vi på derby mellan ESK och Fanna i helgen. Albins lag macherade in och hade bengaler mig sig och ESK fick även med sig vinsten hem. 

 

 


   

           

   

 


Min sista semestervecka så skulle vi åkte ner till pinchos men eftersom mitt knä var så dåligt så fick vi skjuta upp det och i fredags var alla 4 pojkar lediga så då tänkte vi att vi skulle åka ner efter jag slutat jobba men då hade vi varit för slöa och inte bokat så det var fullbokat. Så kom jag på att vi kan ju ha hemma pinchos och med bästa Jens som partner så fick vi till en toppen kväll och barnen var så nöjda. Det serverades mini hamburgare, mini pizza, cripsy chicken, plättar, pommes och mozarella sticks. Till efterätt blev det en god glass med extra allt samt tre pinchos drinkar.


                   


Avslutningsvis så måste jag få med lite av de härliga som Arvid sagt också.


" Man måste dricka för att överleva. Vad betyder överleva?" Efter att han fått förklaringen så säger han " Hur mkt vatten drack farmor och farfar"  Farmor och farfar som båda är döda. 

"Mamma när du inte lever längre så kommer jag fortsätta älska dig" 

"Varsågod mamma för att jag sitter här med dig" 

"Mamma jag är blyg i dig, vet du vad det betyder? Det betyder att man gör allt för sin människa" 

" Jag tvättade händerna i kallt vatten för dom var redan rena. När jag tvättar i varmt vatten får jag ont i alla tårna"

" Sväng inte höger in till dagis, vi drar till Malmö istället. Kom igen det blir kul" Förskolan ligger faktiskt till höger.

Efter att jag sagt att han fått många myggbett så svarar han " Ja dom älskar mig nog"


   



Ha en fin vecka, eller månad eller resten av året beroende på när vi hörs här nästa gång ;)


/ A 



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards