Amodernmyth

Alla inlägg under december 2020

Av Fröken Svår - 30 december 2020 13:37

Så har året 2020 passerat förbi. Många har nog känt att det varit ett tufft år men ska jag bara se till mig själv och våran familj så känns det här året helt ok,  och jämför man 2020 med vårat 2016 eller ännu värre 2018 så finns det inte mkt att klaga på. Vi fick ställa in några resor och evenemang vi skulle på med vad är det jämfört med folk som förlorat sina nära, blivit långtidssjuka i covid, slitigt på sitt jobb eller blivit arbetslösa. Jag läste " Det här är inte året du får allt du vill ha. Det här är året du uppskattar allt du har" och tycker det är en bra beskrivning. Livet kan ta plötsliga vändningar och man lär sig uppskatta saker på ett helt annat sett, ödmjukheten har definitivt växt. Ta ingenting för givet, inte ens toapapper! 


För mig har det varit ett år där jag lärt mig en hel del om mig själv, och framför allt lärt mig att stressa ner. Jag är en person som vill ta vara på livet och gärna leva det i 180 men i år har man inte kunnat planera för mer än en dag i taget. Arvid och jag har tillbringat den största delen innanför dessa fyra väggar men ska man se det från ett verkligt perspektiv så tror jag inte vårat liv skulle varit så mkt annorlunda om vi inte haft pandemi eftersom vi ändå är rätt styrda av att killarna går i skolan. 


Det här året gav oss tid och reflektion och när man tillbringar mycket tid med en människa som mest säger ko, kaka, där osv så kommer funderingarna och jag har märkt skillnad på folks mående. I våras när pandemin slog undan benen på oss så blev vi enade. Människor man mötte på promenad höll avstånd men hejade glatt ändå, som att vi facade det här  tillsammans. Nu däremot när vi fick en värre släng och folk levt allt mer distanserat till andra människor  en längre tid så är det av förklarliga själ mer bitterhet. Ingen okänd hälsar på promenaden och i diverse forum på nätet kastas det skit på varandra bland alla dessa självutnämda experter . Att döma utan att veta hela bakrunden är ett stort fel vi människor gör oavsett om det gäller pandemin eller någon annan situation i livet. Vi behöver inte förstå eller hålla med varandra jämt men vi måste alltid respektera varann.  Resepkt är inte samma sak som att hålla med eller sluta kämpa mot orättvisor. Men man behöver heller inte alltid öppna sin mun för att tala om vad just jag tycker och tänker om saker. Vi måste även ha stor respekt för det här viruset för än är det en bra bit kvar på den här resan. Folk kan tycka och tänka om allt vi ändå lyckats göra i år men jag vet att vi har gjort det med största försiktighet. Ett nytt år kommer inte förändra det fakto att vi fortfarande lever med covid runt knuten. 


Men det känns som vi går mot ljusade tider. Vaccinet som börjas ges i dagarna, och jag hoppas att vi snart besegrat detta och då har jag lovat mig själv att inte göra saker sen. Gör det nu, vänta inte tills en 40 års dag på att förändra saker, gör det nu om du kan och framför allt krama din nära och kära. 


För mig innebär 2021 att jag avslutar ett stort kapitel i mitt liv, nämligen att min föräldraledighet är slut. Jag kommer aldrig någonsin få uppleva den här tiden igen. Det får mig att bara vilja lägga mig på golvet och gråta men jag unnar Jens den här fantastiska tiden som han har framför sig med Arvid tills augusti då det är dags att börja förskolan. Tacksamheten att vi kunnat vända på alla ören och låta honom vara hemma med oss i över två år. Men än har jag två månader kvar och den tiden ska jag njuta och inte fokusera på det faktum att vi snart är i ekorrhjulet igen.



Här är en återblick i året som gick.


Januari:



Vi började året med att åka ner och hälsa på Jocke, Pillan och barnen nere i vimmerby. Barnen bjöd på en fantastisk julshow. Sen åkte vi till Norrköping och bodde på hotell. Vi fick träffa bra läkare angående Albins knöl i knävecket.  AW i Bålsta med gamla jobbgänget samma dag som första konstaterade fallet av covid upptäcktes i Jönköpins län. Vi lärde känna en jättehärlig familj och mamman Nathalie och jag har verkligen byggt en fin vänskap detta år. 


 



Februari:


Vi fick ett fantastisk sportlov i kungsberget och fick åka lite skidor även om vi tog fel väg ner och jag skalade av mig huden på två av fingrarna. Men efter några månader fick jag tillbaka funktionen i dom. En resa att minnas då strömmen försvann i många timmar så vi fick värma Arvids mat över värmeljus men kungsberget som skötte allt exemplariskt och bjöd på grillade hamburgare i bäckmörker.


Albin, Joel, Arvid och jag åkte till Eskilstuna där bolibompa hade ett event i samband med melodifestivalen. Vi fick titta på sommarskuggan och vinka åt taurus. 



   


Mars:


Jag tog hem Joel från förskolan och hade honom hemma för att underlätta för fröknarna. Linda hade 40 års fest och vi turades om att bjuda  på tre rättersmiddagar här hemma i lag med killarna då pandemin började härja mer och mer här i Sverige. Vi tog nya passfoton för förhoppningen om att kunna åka till spanien i maj var ännu inte helt bortflugna.


 


April:


Vi hade objudna gäster i vårat garage som tog våra nya vinterdäck värda 20 000 kronor. Albin var iväg på magnetröntgen där de konstaterades att det rörde sig om en baker cysta i hans knäveck. Fortsatte att ha Joel hemma från förskolan. Vi  ställde in påskfirandet i Gränna och firade på hemmaplan.


 


Maj:


Joel fyllde 6 år och det skulle firats i Spanien men det gick bra att fira på hemmaplan också. Vi började och avslutade renovering av altanen och målning av huset. Joel gick i slutet av månaden tillbaka till förskolan för att avtackas.


 


Juni:


Vi firade 10 år som gifta på hemmaplan, då resandet blev inställt.  Ingen skolavslutning fick vi vara med på men vi åt tårta och njöt av att vi hade hela sommaren framför oss. Vi utmanade Nathalie, Dick och deras barn på kubb och hade med oss Norells mobila bar. Vi fick en magiskt fin midsommar.


   


Juli:


Arvid fyllde 1 år och det firades i Gränna. Vi kunde även åka på en mini semester där vi var i Kosta och sen några dagar på Öland, och vi valde rätt vecka och ställe för det var inte mycket folk alls. 


   


Augusti:


Fina dagar nere i Gränna där vi tog dagsutflykter till Borås djurpark och den blå lagunen i Motala. Vi åkte till Vimmerby för att träffa Karlssons och farmor. Joel skolades in i skolan och vi åkte till Visby. Albin blev utvald till att filmas i de nya utbilningsfilmerna som gjorde av svenska fotbollsförbundet. Ett års fotografering för Arvid som också började gå. Vi avslutade sommaren med att Tiny gear tour med Martin och Jens kom och spelade akustiskt på våran altan. Den dagen är verkligen en av årets ljusglimtar.



   


September:


Killarna fixade dejt åt mig och Jens och vi var på utflykter som vi fått tips på utav Nathalie. Joel började på handbollsskola.


 



Oktober: 


Vi hyrde ett hus i Orsa tillsammans med bror Fredrik och hans familj. Jens och jag firade våran 34 respektive 35 års dag. Pandemin ökade i högre takt och restriktionerna blev fler. 


 


November:


Jag fick äntligen spela in musik igen. Detta var den absolut bästa dagen på hela året! Joel tog sitt första simmärke.


 


December:


Albin fyllde 9 år. Jens och jag firade 16 år ihop. Vi fick en fin jul och ett besök på lassemajas lekpark.


   


Tack för att ni hängt med mig här detta året! Försök att inte se 2020 som ett år i mängden, försök se det som året där vi lärde oss att uppskatta saker. Gott nytt år! 


Kraaaam   (på distans såklart!)


/ A 

Av Fröken Svår - 28 december 2020 11:31

Så himla lyckling över den fina respons på mina två inspelade covers. Helt otroligt! Fått massor med fina kommentarer av folk jag inte ens känner som  tar sig tid och sen skriver så snällt och massa fina meddelande på messenger och på instagram. För en människa med dålig självkänsla så betyder det så mycket. 



Om man vill lyssna så är det här Hurtful. Den låt jag började med och jag var så otroligt torr i munnen =) Älskat låten så länge och när jag spelade in för första gången för 10 år sen så var det denna jag ville sjunga men bakrunden gick inte att hitta då. 



Här You and I där jag var så nervös hur den skulle låta då det är 5 olika sångare som lyfter låten på orginalet och en hel del höga toner men allt löste sig till det bästa.



Vi firade 16 år tillsammans. Så fort tiden går även om vi hunnit med en hel del tillsammans. Jens, min bästa vän som är den jag litar på till 100% och den som vet allt om mig. En trygghet utan dess like! 


   


På nobeldagen så fick man klä sig fint och så skulle det ätas nobellunch i klassrummet. Så kul när de fixar lite extra.


 


Sen sist har vi firat våran nyblivna 9 åring. Vi  körde utomhus kalas och delade upp det så en familj kom på lördagen och en på söndagen och vi höll oss på varsin sida av altanen. På själva födelsedagen kom mormor och morfar förbi och åt. Albin hade beställt kött och potatis och en legotårta. Efter tårtan gick mormor och morfar och vi landade i soffan och hyrde Bert filmen. Joel hade tagit en peng från sin plånbok och slagit in och gav till Albin. Så sött! 


   

 

       


På lucia knackade världens bästa tjejer på dörren och gav en stor korg som innehöll allt för en fantastiskt rolig dag.

De hade tänkt bjuda hem ett gäng på lucia men eftersom covid härjar med stormsteg så fick vi detta.  Paket till killarna, chokladtomtar, Klubbor där de var renar runt, pepparkakshus som killarna fick dekorera, julgranskulor som killarna fick dekorera, det var rockyroads, pepparkakaor och lussebullar att mumsa på, choklad som tjejerna gjort själva som man skulle lägga i varm mjölk så de blev varmchoklad, det var ett julquiz med vinst som Albin vann. Det enda vi behövde göra var att klä oss juligt och så fick vi allt detta. Dom är helt otroliga, påhittiga och så generösa. Fantastisk eftermiddag och kväll hade vi. Arvid älskade att äta chokladtomte dessutom! =) 


               


Vi spenderar ju nästan all våran tid innanför dessa väggar och en vecka innan jullovet så stängdes förskoleklass ner så Joel fick vara hemma. Så mysigt och allt kändes som förut igen, man fick lite extra tid att lägga på bara Joel och spela massa spel och baka. Vi har har även haft julgodisduell i familjen men vi kom på delad första plats. Barnen klädde granen helt utan att jag la mig i eller ens flyttat någon julkula. Stort framsteg för mamman ;) Det kom paket till Joel på posten från bästa kompisen med en pingvin han gjort. Så himla gulligt! 


             



Uppesittarkväll med bingolotto är ju tradition och extra kul när barnen är med. Tyvärr ingen vinst men skinkan smakade iallafall toppen! 


   


Julafton var jättefin. Vi fick ju så härligt solsken och alldeles krispigt ute så vi tog en långpromenad. Så himla skönt! Sen hem och äta lite lunch och öppna julklapparna här hemma. Sen gick vi en sväng och åt julbord hos mamma och pappa dit även tomten kom på säkert avstånd.


   

   


    

    


När vi var ute på annanadagen och gick så kom den en räv precis vid oss. Så häftigt var det och den var väldigt fin. Arvid trodde de var en hund och vart alldeles sprallig.


 


Igår tog vi en tur till Lassemaja parken. Vi läser ur lassemaja böckerna varje kväll när killarna ska sova så de var så kul att gå runt även om vädret var kallt, geggigt och blåsigt. De var väldigt lite folk däremot så var Eva Röse där med två av sina barn och hördes vart man en gick i parken.  Mysigt dag men sen var man rejält nerkyld på väg hem.


           

 


Nu ska vi njuta lite till av jullovet. Så skönt och slippa stressa, strosa runt i pyjamas och kolla film.


   


God fortsättning! /A


 




Av Fröken Svår - 6 december 2020 20:33

Arvid är en liten buse och väldigt snabb. Helt plötsligt så har han gått in med kläderna och ska duscha tillsammans med Joel, eller lyckas öppna skåpet där vi har godis och med världens längsta armar lyckas han nå godispåsen. Så söt när han letar saker under tv bänken och han älskar mat och kommer med sin lilla tallrik fram till spisen.  Jag älskar mina dagar med honom. Vi kan titta på varandra och bara börja skratta! Vi lever i vår lilla bubbla där vi lämnar killarna på skolan, går en timmes promenad och sen går hem och sätter oss tills vi ska hämta killarna på skolan igen.


        


Eftersom man spenderar nästan all sin tid här hemma så har vi i år provat göra egen dörrkrans, egen glögg och egen pepparkaksdeg. Inget av det är något som är svårt men förut har inte tiden funnits till det. Igår gjorde vi porslinsdeg och satt och degade hela familjen och idag målade vi det vi gjort. Provade också att måla en vas med väggfärg och bikarbonat som också är ett tips från ekotipset på instagram.


           


Vi gjorde våran pepparkaksby där alla får dekorera ett varsitt minipepparkakshus i år igen på killarnas begäran. Arvid gjorde också ett hus där vi satte dit kristyr och så ploppade han dit lite godis och en skorsten.  Så gulligt !


 

  


   



Jag fick så ont i hälen i två dagar och till slut så bad jag Jens kolla och där i hälen satt en glasskräva från en skål. Hela skrävan var inne i hälen så Jens fick hålla på en halvtimme och försöka få ut den. Var säker på att de skulle bli en tur till sjukhuset då den satt som berget. Men inte konstigt att jag haft ont då. 


 


Joel har även tagit sitt första simmärke som hette sköldpaddan. Så duktig! Albins fotboll är nu slut och Jens som tagit ett steg tillbaka i sin tränar roll hämtade Albin från träning och fick höra såna lovord om Albins utveckling inom fotbollen. Väldigt roligt för både honom och oss att höra med tanke på hur mkt han tränar här hemma och hur mkt han satsar på träningarna.


   


Jag kunde även genomför min födelsedagspresent på ett säkert sätt och fick komma till Martin ( Jens kompis, som var här och sjöng på våran altan i somras) studio och sjunga in två låtar. Jag var så nervöst så inget vatten i världen kunde släcka törsten men herregud så jag njöt. Jag älskar att sjunga och Martin är grym på att peppa. Han satte även in en padda med en leende Harry Styles som jag kunde titta på och få inspiration, haha underbart !

In och lyssna på Martins jullåt han skrivit på spotify " Jul i staden där jag växte upp". Så jäkla bra 🙂

         



/A




Av Fröken Svår - 6 december 2020 20:17

Dags för lite uppdatering igen då. Vi hann med en höstfotografering med pojkarna i år igen. Inte det lättaste med en ettåring som har massa spring i benen men vi fick ändå några fina bilder. Undrar även hur länge de stora killarna kommer tycka det är roligt.


   



Blev ingen oktobertillställning tillsammans med Nathalie och hennes familj så vi försökte pigga upp och körde oktoberfest tema medans vi grillade korv. Man får se till och göra det roligaste man kan av tillvaron.


 

Vi hade ett skönt höstlov där vi passade på och målade en familjetavla när Arvid somnat för kvällen. Killarna tycker det är superkul att måla och Jens och jag har ju dejt varje månad där vi målar en tavla tillsammans.


 


På höstlovet fick jag fira min 35-års dag också med god frukost, superfina teckningar från barnen, en sång som Albin skrivit och sjöng för mig, paket , lunch på hardrock cafe och fika som vi tog hem från Mr Cake. En helt perfekt dag! 


               

 

 



   



Höstlovet innehöll mycket mys! 


             

Vi avslutade lovet med att tända ljus för pojkarnas farfar och min mormor och morfar, sedan hade vi halloween fest som vi brukar, bara lilla familjen. Killarna fick gå ett varv runt kullen här ute och sen komma och plinga på hos oss och säga bus eller godis. De brukar inte gå till några andra hushåll i vanliga fall heller.


               


/A


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards